maslov.jpg

Barnens förskola

Mina barns förskola.

Idag blir det lite annorlunda inlägg jag tänker presentera mina barns förskola.

Värdegrunder i förskolan som jag gillar och tycker att fler skolor kan ta efter:

Läroplanen
Förskolan följer de riktlinjer som är satta för skolan och förskolan.

Födelsedagar
firas med att barnet får välja sånger vid samlingen, äta på GULDTALLRIKEN, och få sitt fotografi uppsatt i korridoren. De firar alltså inte barn med mat eller dryck, inte ens ”något litet”.
Jag tycker personligen att förskolan bör betona att de är en Sockerfri förskola, det nämns nästan inte alls. Det är något som många föräldrar gillar. Några gånger om året bjuds på något sött. En glass på förskolans dag, pepparkakor vid luciafirandet och varm choklad i backen.

Fotograferingen
Pedagogerna och barnen tyckte att själva fotograferingen på förskolan var skitjobbigt. barnen gillade inte att gå i fina kläder som kliar hela dagen och att pedagogerna hade annat att göra än att borsta barns hår och sätta dit rosetter. Därför tar pedagogerna ett fotografi med en vanlig kamera en gång per termin. Ett kort som skrivs ut. Antingen får vi en laminerad kopia eller så sätts den upp i korridoren.
En annan anledningen var för krångligt administrativt att hålla reda på. En annan var att fotona skrivs i barnens namn och att barnen kan få betalningsanmärkning om föräldrarna inte betalar för korten.

Maten
Maten cateras och det är inga problem att få olika varianter, vegetarisk, glutenfri eller vegan. De vanligaste varianterna är inga problem alls. Sylt och Ketchup serveras bara om rätten kräver det. Maten är ekologisk. Frukten är ekologisk. Kaffet är eko.
Föräldrar behöver aldrig ta med matsäck till utflykter, inte ens frukt. 

Gården
I andras ögon har förskolan värdens tråkigaste gård. Förskolan har en gård som mest fungerar som uppsamlingsplats.
Detta innebär att barnen går ut oftare och det leder till:
= De får lära sig trafikvett
= Mer engagerade personal.

Personalen kan inte släppa ut barnen på gården och ”så blev de av med det problemet”.
Eftersom vi inte har någon gård har vi oftare pedagoger som verkligen gillar sitt jobb och tar det på allvar.

Skogen
Förskolan använder närmiljön och skogen på ett bra och naturligt sätt.
Det blir en annan sorts lekar, som inte är förutbestämt, i skogen.
Bra sätt att träna fin och grov motorik.
Lär sig vara rädd om vår natur, och våra djur.

Mulle / Knytte / Ute
De har mulle / knytte i Friluftsfrämjandets regi. Förskolan har som regel att vara ute två gånger om dagen. På förmiddagen och på eftermiddagen. Vid bra väder har de även picnic / mellis ute och under vintern serverades även varm choklad i stjärtlappsbacken.

Utegrupp
Alla sista års elever har två veckor utomhus, i allaväder under våren. De gör även utflyter till t ex Lida

Grupperna
I alla avdelningar är det blandade åldrar. Små och stora barn blandas i varje avdelning. I huset finns  4 avdelningar som är sorterade efter två och två. Barnen blandas ibland upp med andra avdelningar, om de ska åldersorteras eller bara träffa andra kompisar.

Engagerade pedagoger
Pedagogerna gillar sitt jobb, gillar att vara ut och lyssnar på barnen, engagerar barnen. Sedan i Januari har de haft ett tema och det bara händer mer och mer med temat. Senaste temat var troll. Det var olika troll som figurerade, ett som de först ”hittade hans hus” i skogen, som försvann för att  skicka vykort från olika länder i världen, ett nytt troll kom till och detta fick barnen ta hem och ta om hand. En annan gång var det två levande troll som satt på en parkbänk och ville prata med barnen. Pedagogerna hade engagerat några pensionärer som ställde upp och var troll för barnen. Leken och teman blir ” fler dimensionell”

Själva lokalerna
Förskolan huserar i ett vanligt hyreshus, dvs ingen röd enplans stuga. Det är trappor som barnen själva går upp och ner för. Barnvagnar förvaras i källaren på detta huset. Bra vid dåligt väder, du kan alltid hämta ut en varm vagn. Något sämre när du har bråttom, vagnen måste ner för trappor och du måste trycka in en kod för att komma in i källaren.

Sommarförskola

Förskolan är öppen efter föräldrarnas önskemål. Den är alltså öppen hela sommaren.  Det ”värsta” som kan hända är att ditt barn får vara med en pedagog från någon av de andra avdelningarna. En person som ditt barn faktiskt känner och vill vara med. Inte en helt ny. Inga andra förskolor blandas in, utan den är helt för sig själv.
Det är fördelar med detta och nackdelar, du måste veta om din egen semester ganska tidigt för att förskolan ska kunna planera sina öppettider under sommaren.  Det är svårt att komma och ändra sedan när sommarschemat är satt, men det tycker jag inte gör något. Det är värt det med tanke på att barnen får vara på en trygg plats med personal som det gillar och känner igen. Rutinerna kommer att vara de samma.

Rutinerna

Jag gillar att denna förskola har tydliga rutiner. Det är skönt och tryggt for barn och vuxna.
7:30 Frukost
8-9 ute på gården, samla i hop alla, alla kommer
9- ca 10:45 Ute
11 samling
11:15 Lunch
11:45 Vila  ( 3 olika, beroende på ålder)
12:45 Fri lek, fria altiviteter
14 Mellis
14:30  – 17 Fri lek, ute eller inne.

Nu var det väl ganska länge sedan jag lade nosen ner ordentligt i deras rutiner, men så är det på ett ungefär.

Det var detta.
Ett litet privat inlägg så här mellan Stora Livshandboken.

Share This:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *