Om vabb och våra arbeten

Jag hamnade i en diskussion angående vabb, alltså vård av barn.

Ena sidan ansåg:
Barn skall vara hemma om de är sjuka och gärna en dag extra så att de verkligen är friska innan de sätts tillbaka till deras intuitioner.  Det är egoistiskt att riska att pedagogerna och andra barn och deras familjer blir smittade.

Andra sidan ansåg:
Det är inte så lätt och att man måste hela bilden. En liten antydan till att ”du kan inte vara sjuk nu, det passar inte med verksamheten”
Är det mycket att göra kan man inte bara vabba hur som helst och att feberfria dagen kanske inte alltid används.

Olika scenario:

  • Låt oss säga så här, kan det bli egositiskt att vabba eller att inte vabba. Om jag ställer in en tex cateringorder på 120 sallader för att jag vabbar och vi är inte fler än två personer på mitt jobb. Är det egoistiskt att låta kunden inte få sin mat?
    ( Men nu kanske du säger att det kan din kollega göra, ja det kanske hon kan men inte tillsammans med övriga verksamheten och allting annat som kommer i mellan och naturligtvis på hur lång tid man har på sig. )Vi lever i ett ”ja, självklart” samhälle och det är nog det som är en del av problemet. Allt löser sig.  Vi kräver på kort varsel.
  • Jag kan inte vabba på grund av hög arbetsbelasning. Jag VET vilken hög arbetsbelastning som väntar när jag kommer tillbaka. Det är inte kul / inte värt det.
  • ”jag har redan vabbat hela veckan – jag har inte samvete nog att vara borta mer”

Jag kan inte säga vem som har rätt, en del av mig vill ju säga natuligtvis är barnen viktigast och de skall vara hemma när de är sjuka.  Jag vet tyvärr att det inte är så enkelt och att folk skickar sina barn till sina placeringar inte för att det är kul utan för att de måste. Jag kan ju använda argumenten Det är inte mitt ansvar, jag är ju inte chef, men ändå vill jag vara en bra människa.

jag har jobbat i många olika verksamheter och så, så jag vet att folk måste åka sjuka till jobbet och lämna sjuka barn på förskolan. Jag har förståelse för det och att få skit för det ger bara sämre samvete.

Istället för att klaga, lös problemen.

  • Anställ fler personal,
  • Se till att alla trivs på sina jobb. ( Tips, se och lär av Richard Branson; tex tar du hand om din personal – tar de hand om dina kunder)
  • Gör det enklare för små företag att anställa fler

    Och viktigast av allt
    Och du som varje dag går till ditt arbete ”för att du måste” – gå inte dit. Du är inte sann mot dig själv. 

Share This:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *