Steg 3 – Rätt fokus

Lär dig hur-3

Stanna! Reflektera! Var är du på väg i livet? Har du några mål? Har du några planer?
Är du öppen för livet eller åker du bara på autopilot?

Fokusera på det / dit du vill ! Det man fokuserar på får man mer av. Fokuserar du på att du vantrivs i ditt hem och ältar det dagar i ända eller fokuserar du på att hitta ditt drömhem?  Ju mer tid / tanke du spenderar på att älta, tjata, vantrivas, tycka illa till om – DESTO mer kommer du få av den varan.

Ett fokus kan vara att du ”får något” under dagen.  Prova och se vad som händer, det behöver inte vara så livsavgörande. Bestäm dig för att du ska ”få något” under dagen. Ägna din tanke på det och fokusera på hur det känns när du får t ex drycken. Eller den bästa parkeringen.  Det man fokuserar på får man och detta är ett bra tänk för att komma i rätt mindset.

Det är lättare att älta det dåliga än att sätta ord på vad man vill ha. Någon sa till mig att vi tänker 800 negativa tankar om dagen.   Därför börjar vi med något lätt och kul och övar på att ändra tankemönster.
( Jag berättar mer om varför det kan vara svårt att ta för sig, vad man kan ha för hinder – medvetna och omedvetna – som sätter stopp i modul 6 i självcoachingskursen
Några exempel kan vara att man inte är värd, det spelar ingen roll, jag ska ändå inte, någon annan har gjort det före mig, jag kan inte, har inte tid….. 
Medvetenhet om vilka ogynnsamma präglingar man kan ha  ingår i  modul 6  ” Vad hindrar dig”)

Förstärk det positiva! Beteenden eller känslor, tankar, eller prat. Det här är en nyckel till hur man får mannen att plocka ut diskmaskinen oftare eller att barnen ska städa sina rum. Beröm! Beröm! Visa att du ser vad som är bra, säg det högt. Gör hifive! Eller dunka in ett beteende, ge dig en klapp på axeln.  Det gör det enklare för beteendet att fasta i kroppen, fastna som en känsla. Känslor är bra att bygga runt.
Fira!  Självklart ska dina egna positiva beteende också firas.

Gör så här:

Övning 1: Slå in
”Slå” in bra beteende i din kropp. Hi fiva, ge en klapp på axeln, dunka på dina lår, gör vad som passar dig.

Övning 2:  Jag ber om en kaffe
Öva att få något under dagen. Fokusera på det du vill ha, börja med t ex en kaffe / te eller den bästa parkeringen eller att du hittar det du söker. ( Jobb, hus, lgh, pojkvän….?)   Säg t ex  Jag ber om att få en kaffe under dagen. ( Byt ut Kaffe mot vad du önskar)

Övning 3: Hur vill du ha det?
Skriv upp allt du gör, vill göra. Skriv det i presens. Sätt ett slutdatum.
T ex:

Jag jobbar heltid som djuppsykolog   den 31 juni
Jag läser och utbildar mig inom mitt område    den 1 juli
Andra människor kommer till mig med sina djur, jag är en omtyckt och välrenommerad djurpsykolog   den 6 augusti

Jag väger …………………………… den 31 augusti
Min hälsa är topp! jag mår verkligen bra och det syns, jag strålar!    den 1 september
Jag bjuder hem mina vänner och har trevliga middagar                       2 september

Mitt hem är ljust och fräscht                                      4 april
Jag har en hund som heter Bosse                        6 juni

fortsätt och hitta på allt du kan tänka dig, stort och smått. Fyll upp ett par papper minst. Lägg i ett kuvert och försegla. Lägg kuvertet på ett säkert ställe. När året har gått öppna brevet och se vad som har inträffat.

Genom att göra den här övningen har du skrivit ner vad du vill göra, hur du vill må, hur du vill känna dig. Du har satt mål. Att sätta mål är det viktigaste och du har gjort mer än hälften av ditt arbete.
Om du inte vet var du vill ha har du svårt att få det.

 

Share This:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *