”Jag är ju fet – ska jag inte få banta? ”

Nej. Att banta är absolut förbjudet. Banta är dessutom något som går över, hur äter / lever / verkar den som har bantat klart?

Du bör ändra ditt tanke och synsätt. Ändra livsstil och göra små förändringar som ger stora resultat i livet.

Jag brukar alltid nämna ”nöjd” i samband med viktjusteringar. Du måste lära dig bli nöjd, är du inte nöjd kommer du jaga, äta, hämta, söka efter det du vill ha till du hittar det och får det.

När man är nöjd blir man automatisk lycklig, tillfreds och behöver inget mer.

Genom detta synsätt blir du vän med din kropp,  du skapar en bra, hållbar relation med din kropp och dig själv. Ni ska ju vara tillsammans hela livet, så det är lika bra att vara sams eller hur?   Du beter dig mot dig själv som du skulle bete dig mot din bästa vän.

Som verktyg för att bli nöjd använder jag gärna denna matris:

happy

Kom i håg detta mantra och gör aktiva val därefter :

Vad får xx mig att vilja göra?  Vad får maten mig att vilja göra? Vad får motionen mig att vilja göra? Vad får återhämtningen mig att vilja göra? Vad får motivationen mig att vilja göra?

Maten:

Ät, bli nöjd = mätt.

Saker att tänka extra på:

  • Ät det du är sugen på, är du sugen på kanelbullar så ät de! Tänker du att du inte ska äta kanelbullarna och därför länsar skafferier, kylen, frysen på allt annat för att du inte får äta kanelbullarna. Gå direkt till bullarna så bespar du ångest, kalorier och dåligt samvete.
    Här får man använda sunt förnuft så klart, men att gå direkt till det du är sugen på.
  • Drick vatten – ofta har vi svårt att skilja på hunger, sug och törst. Är du sugen och inte vet på vad så är du oftast törstig. Drick ett glas vänta 20 minuter om suget kvarstår ät det då.
  • Väntar du på maten eller väntar maten på dig?  Låt matlagningen ta tid, stressa inte. Man kan få börja laga mat innan man är hungrig.
  • Tänk din hunger i en skala 1-10 ät på 6-8.

 

Motionen:

Motionera, bli naturligt trött (så att du vill gå och lägga dig) = nöjd

Saker att tänka extra på

  • Rörelse i vardagen istället för att köra järnet på helgen. ( En gång är ingen gång och flera gånger blir en vana)  Det är bra vanor vi vill få till.
  • Motionera på ett sätt som passar dig, men bli svettig att du behöver duscha och byta om ett par gånger i veckan.
  • Dansa till Sahikra när maten står i ugnen!

 

Återhämtningen

Återhämta dig så att du blir utvilad = nöjd

Jag delar upp återhämtningen i 2 delar: Jobba lagom och sov
Jobba lagom

Se till att din anställning ger plats för återhämtning i vardagen. Du är inte ditt jobb, livet börjar när du kommer hem från jobbet.
När du jobbar lagom har du tid för din passion, din grej. När du pysslar med något som du gillar är du koncentrerat avslappnad och när du är klar känner du energi, ork och lust.
Jobba lagom så du har tid för dina aktiva val som ger dig energi.

Sov

Hur många timmar tycker jag inte spelar någon roll, huvudsaken är att du vaknar utvilad. Experter säger 8 timmar , men jag kan säga att 20 minuters ostörd sömn är mer värt än 8 timmars störd sömn. Vad tycker du?

Det aktiva valet du väljer att göra när du ska gå och lägga dig sätter tonen för nästa dag. Vad du väljer att lyssna på, se på, underhållas av fastnar i ditt undermedvetna och ”programmerar” dig.


Motivationen

Känn dig stärkt inifrån, väx = bli nöjd med dig själv

Saker att tänka extra på:

  • Ägna dig gärna åt personlig utveckling i form av meditationer, hypnoser eller dyligt. Vad väljer du att lyssna på, (”det som du hör är det du gör  –  och det du gör är den du blir”) !  Vad säger folk till dig?
    Vad blir det av dig?  Är det skillnad på att lyssna på Creepy poden eller en bok av Echart Tolle när du ska sova, tror du?
  • Tänk och säg bara snälla saker till dig själv.
    Du är människa och du gör alltid ditt bästa. Sluta klanka ner på dig.  ”Hur kunde jag vara så dum? ”  Jag visste ju att jag inte skulle klara det”  Sånt eller motsvarande tankar är absolut förbjudet att tänka och säga till sig själv.
  • Ägna dig åt ”hjärngympa”  kluriga korsord, rebusar, eller vad du gillar. Gör aktiva val. Känn dig duktig.  ( Om korsordet får dig att känna dig dum, välj en annan syssla)

Så lycka till!

Om du inte känner dig nöjd så tänk över vilken av delarna som inte är tillfredsställd och lägg fokus där.

 

Share This:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *