Men alltså hur tänker företagen?

Nu närmar sig Black Friday, Singelsdag och alla andra larviga köphelger. Kom och köp! Jag är bäst, jag är nyttig, jag är ekologisk, jag är hit och dit.

Nu slogs min uppmärksamhet på ett företag som inte alls tänker skicka ut några reklamblad inför Black Friday. Men vad bra, eller? Deras approach var att de inte skulle uppmuntra eller uppmanad till någon köphets. Jättebra, tack.
Men redan dagen efter så lovar jag att detta företag kommer komma ut med sitt budskap och sina produkter. 100% säker. Så what?

En gång spelar ju ingen roll i detta fallet och jag är nästan säker på att företaget redan nu planerar sin nästa kampanj. So what? Vad spelar det för roll?
Dessutom en sak till, eftersom vi snackar om företag här, alla företag vill vara lönsamma. Eller hur? De vill skapa, producera och framför allt sälja sina varor. De vill tjäna pengar och pengarna kommer från andra människor som köper deras produkter.

Men alltså, fundera på den här: Nu på Black Friday så stänger vi ner hela produktionen för alltid, för vi uppmanar inte att vi ska köpa eller konsumera, oavsett om det är ekologiskt eller oekologiskt – för vi förstår att all produktion är skadligt för miljön och människan inte behöver mer. Vi tar ansvar.  Då kan vi börja snacka ansvar.
Händer det tror du? Nä aldrig.

Grunden till att få mer är att nöja dig med det man har och vet att man är och har tillräckligt. Du måste lära dig att bli nöjd, tillfreds och tacksam.  För att kunna få mer. Du har redan allt inom dig, det är själva basen. Den viktiga basen. Det är klart att det blir svårt och snurrigt och folk tappar fattningen när “allt togs i från mig” under Corona, och extra svårt är det när man är man lever på att skapa en framtid av att konsumera det som finns.

Du är tillräckligt! Du har tillräckligt  Jag är tillräckligt bra

Share This:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *