Skärm – verktyg eller tidsfördriv? I skolan.

Jag läste någonstans att det kommer att bli mer digitalisering och användande av digitala medier och digitala verktyg i skolan, för att det är en del av vår framtid och att ingen ska bli utanför. Alla kanske inte har råd med en padda, mobil, dator hemma.

Om du inte har råd med nyaste mobilen, paddan eller dyligt till dina barn se det som en absolut fördel både för dig och dina barn.  Det är det bästa som kan hända.

Jag vill ta upp detta eftersom vi har skolplikt och att många barn spenderar mest tid på sin skola och sin fritids.  Eftersom jag inte får ha mitt barn hemma och skola henne själv, skolplikten… (Är det någon skillnad på skolplikt och läroplikt som finns i andra länder)

Nu vill jag bara säga några ord om detta. Det är självklart bra att alla ska lära sig, det har jag inget emot – jag vill inte heller att vi ska förflyttas tillbaka till tiden innan internet. MEN….

Jag propsar på att skärm är ett bra verktyg och inte ett tidsfördriv som det lätt kan bli. Ett allt för mycket skärmberoende som vissa av oss redan lider av idag är absolut inte bra. Barn har dina paddor som allra käraste ägodel och skriker högt om batteriet bara är på 14 %
Stillasittandet är redan ett problem, men jag vill gärna lista detta som övriga problem som kommer på köpet:

  • Empatilösa barn – de bryr sig inte, helt enkelt.
  • Man får en känsla av FOMO, man får alltså inte bli utan. Jag måste ha, måste se, måste äga, måste göra detta. Jag vill inte bli utan. ( FOMO = Fear of missing out)
  • Dessutom leder det till att man inte känner att man duger som man är.  Det är lättare att känna att man är,  och har tillräckligt om man inte ständigt jämförs med andra.  Trots att man VET att det som sägs på en skärm inte är sant så blir det en ständigt jakt.
  • Det leder till att man medvetet eller omedvetet stödjer ett bristtänkande ( Den som vill leva livet fullt ut måste börja tänka i tillgångar)
  • Man slutar att lära sig skriva med papper och penna – studier visar att den som skriver med papper och penna förstår och kan tolka och lär sig bättre, kommer ihåg bättre än det som alltid skriver på maskin.
  • Man “litar och förlitar sig alltid på dator, internet, och tekniken”  Vilket gör att många blir helt ställda och tagna på sängen utan sin mobil.  Säg mig, vad har du för telefonnummer? Vad har din partner för nummer?

Då jag skriver delvis om skolan idag och eftersom vi ( tyvärr?) har skolplikt i Sverige vill jag gärna att dessa punkter kommer upp i den dagliga skolans rutin istället

  1. Inför papper och penna och basera lektionerna med dessa verktyg!
  2. MINST 1 timmes rörelse om dagen PÅ SKOLTID.
  3. Ha föreläsningar om rörelse, lek och hälsa. Varför ska man stänga av youtube för att leka kull?
  4. INFÖR yoga, meditation eller annan typ av vila  / återhämtning på skoltid.
  5. innan skoldagen är slut ska barnen reflektera över vad de har gjort idag, skriva om minst fem saker de har gjort bra.
  6. Många använder skärm som tidsfördriv när de vilar. Det är så lätt att fastna och så har många timmar gott. Så, GÖRA först sen VILA.

För mig är det oansvarigt av skolan att bara lägga skärm som verktyg om man inte tillför dessa 5 översta punkter i listan.

 

 

Share This:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *