”Jamen, din unge har ju ADHD”

skärmaktivaval

Jag har svårt att  tro att många barn har ADHD, utan det bara är ett resultat av vår livstil. Många föräldrar vill gärna ha en diagnos på sina barn, går då till en doktor och får en diagnos och rättar sig efter det och ger mediciner för att lugna ner barnet. Många gånger hjälper det att se över livsstilen och göra några små justeringar för att slippa och få en lugnare unge.

Jag känner barn som verkligen har ADHD och känner föräldrar som tror att deras barn har det för de uppfyller vissa kriterer, som koncentrationssvårigheter, svårt att sitta still, ”galna” barn med mera.

Det är inte medicin som är lösningen utan vår livsstil som är problemet. Om föräldrar ”inte orkar” får man se över vad, vem som är viktigast i livet.

Och se hur du lever, vad gör du? Vad äter du? Hur visar du? Vilka känslor har du? Vilka känslor smittar du till dina barn? Vad gör ni om kvällarna? Efter jobb, skola, Ser ni på skärm.

Om ”ADHD” utvisar sig som koncentrationssvårighetern, svårt att sitta still, svårt att lyssna ? Vad ger du barnet för bränsle ? Socker? Rostat bröd med marmelad, flingor och mjölk? Oboy?   Att ge  ett barn socker, vilket vi gör, för det är ju den maten som finns och syns i affären, är att ge bensin till din bil diseldrivna bil.

Ge inte ditt ban socker och be henne att sitta still sedan, snälla!

Om din unge har ADHD har du säkert det också! Du kanske bara har lärt dig hantera dina utbrott, du kanske har vant och nöjt dig.

Tänk på:
Använd dig gärna av 4A. 4 aktiviteter att börja med, en bra början för alla:

Maten, Motionen, Motivationen och Återhämningen alla de staplarna ska vara lika stora och fyllas på varje dag. Hjälper er att bli naturligt trötta och naturligt nöjda på ett bra sätt som gör att ni vill gå och lägga er.  Läs mer här

 

Ha något att göra, mål, rutiner, projekt där alla är delaktiga. Det är lättare att se, älska och bekräfta ett barn när man gör saker tillsammans. Löser problem tillsammans. Utforskar världen tillsammans.
Använd er gärna av rutiner. Maten äts på samma tid, vardag som helg. Gå ut samma tid, vardag som helg.
Rör på er, dig och barnen dagligen.
Tänk om frustation och ilska är känslor som fastnat i kroppen och bara vill ut.

Tänk på att du som förälder är barnets förebild. Vilka val kommer ditt barn själv välja när hon växer upp? Vad visar du? Vad lär hon sig att härma?
Orkar du inte?
Om du tycker att du sitter för mycket vid en skärm, hitta på något annat ni kan göra istället.

Vad är lätt och vad är svårt att göra hos er? Gör det lätt att välja rätt. Gör det svårt att äta onyttigt, genom att inte ha något hemma? Stänga  av det trådlösa nätverket, om det är ett problem?  Kasta ut soffan om den är för skön?
Om du inte orkar, bara börja. Det är ”bara så lätt” – lägg i från dig telefonen och gör 5 armhävningar. Nu.

Lathund:
Rör på dig MINST en timme om dagen. Helst utomhus.
Ät råvaror.
Begränsa skärmtid. 1 timme dag?
Gör aktiviteter som får dig att känna dig duktig. Saker som motiverar och stärker dig, tex träning, yoga, meditation.

Lättare sagt än gjort?

  • Det beror ju på vad du är vad vid.
  • Gör en startfarts mapp på din telefon eller dator. För det är svårast att börja. Samla inspiration, känslor, tips, ideer som får dig att resa dig från soffan och faktiskt göra något.
  • Individens ansvar eller samhällets problem? Hur kan det vara samhällets problem om du är tjock och lat? Eller smal och spänstig?  Som andra gör är verkligen inte facit.
  • Våra anställningar är krävande och kvävande och många kommer hem som blöta fläckar som faktiskt inte orkar göra något annat än att se på skärm. Samhället är bakvänt, arbetsbördan är för stor för vad vi mäktar med. ( Jag anser att vi mättar våra stora egon som aldrig blir nöjd, med våra anställningar)  Börja med att se över ditt liv. Hur har DU det i ditt liv.

spooky.tiljpg

”Det funkar ju inte så, min unge är galen”

  • Min unge är också galen ibland – särskilt om hon inte får ha paddan, men det går snabbt över. Jmf med dig – blir inte du arg, vansinning om du håller på med något viktigt och sedan kommer någon och sliter paddan ur dina händer?  Ge möjlighet att avsluta, spara eller så.
  • Min unge skriker och gapar om hon är hungrig – det bästa är att ge mat innan barnet blir hungrigt. Ett för hungrigt barn är svårt att få att äta. Därför gillar jag rutiner bra. Ät på klockslag. Det kan krävas lite planering och packning av er, men det är så värt att ha frukt, grönsaksbitar under vagnen och ge på vägen hem efter förskolan.
  • Hitta på saker att göra ute. Googla och gör någon aktivitet –  och se till att alla är delaktiga, duktiga. Det ÄR tråkigt att bara stå och glo utanför dörren, om man  nu måste vara ute.  Då blir man galen, uttråkad, börjar bråka, slåss och förstöra.
  • Glöm att min unge skulle meditera, herre gud, hon har helt rastlös för det. Hahahah! Vilket skämt.  Uppmuntra, beröm barn som sitter still på en stol, utan att göra något. Utan att ta fram telefonen, paddan.
  • Har din unge tillgång till hela internet? Klart man blir galen, schizo när man ser vad barn ser på egentligen. Vad visas på youtube? Har du koll? Använder ni skärm som tidsfördriv eller som verktyg?  Kan du kolla historiken? Gör det! Se vad din unge ser på. Bara för att det skulle vara tecknat  är det inte säkert att innehållet är barnvänligt. Ofta är innehållet detsamma som en vuxenfilm. Pistoler som riktas mot ansikten, våldsamheter, bråk, med mera. Om barnen fortsätter att titta fortsätter producenten att skapa mer. För vi har skapat en efterfrågan.

Share This:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *